Close encounters

15 juni 2018 - Gradoli, Italië

Ondanks dat ik veel eerder in de Toscane was dan gepland is het toch gelukt om Monique en Ruud hier te ontmoeten. Er waren links en rechts wat aanpassingen in het reisschema nodig om het voor elkaar te krijgen. Monique en Ruud zijn in een ochtend over de snelweg vanuit Brescia naar Altopascio gevlogen (en waren een klein vermogen aan tol kwijt . . .) en ik ben in plaats van naar het zuiden eerst naar het westen gereden. Allons y, we troffen elkaar in Altopascio en hebben bijgepraat over hun vakantie en mijn reis. En dat onder het genot van een ferme lunch op een zonovergoten piazza. Het leven is goed.

Na afscheid genomen te hebben ben ik afgebogen naar het zuiden. Rome is mijn volgende bestemming. Alles bij elkaar een rit van meer dan 300 km. Omdat ik alles binnendoor rijd zou ik dat in een middag niet meer halen. Doel was om in ieder geval de helft te doen en rond half zes langzamerhand een camping te zoeken. Zo gezegd, zo gedaan. De wegen waren goed en mooi om te rijden. Hier en daar heuvelachtig en uitdagend. Op andere plekken weer breed en wat drukker. Op het einde van de middag , zo rond 16.30 zat ik in een treintje van een aantal auto’s en een vrachtwagentje vlak voor me. Het ging wat sukkelig en achter een vrachtwagen rijden doe ik niet graag. Ik heb dan geen zicht op wat er op de weg voor me gebeurt. Dus na een tijdje besloten om er voorbij te gaan toen er geen tegenliggers kwamen op een overzichtelijk stuk. Gas open, invoegen naar links . . . en plots voel ik een knal van opzij. Bleek dat ik precies op dat moment ingehaald werd door een wat oudere Alfa Romeo 156. Ik had niet goed in mijn spiegels gekeken en die hele Alfa over het hoofd gezien. Hij schampte mij tegen mijn linker koffer en misschien heeft hij me ook nog met zijn rechter buitenspiegel tegen mijn stuur geraakt. Het knalde in ieder geval even en ik raakte de balans even kwijt. Gelukkig de motor overeind kunnen houden en even verder gestopt om te zien wat de schade was. Dat viel gelukkig heel erg mee. Toen ik het kofferrek heb laten maken door John heeft hij er aan de buitenkant van het koffer een soort van beschermbeugel aangelast. Die beugel was geraakt door de auto en van voor tot achter bekrast. De auto is trouwens doorgereden. Die moet ongetwijfeld meer schade hebben gehad dan ik. Maar goed, de beugel heeft dus precies gedaan waar hij voor bedoeld was. Het koffer zelf had slechts een heel klein schaafplekje. Goed werk dus van John! Maar toch, als die auto 30 cm meer naar rechts had gereden had het anders kunnen aflopen. De Sint Christoffel op mijn dashboard en de Gardian Angel voor op mijn ruit hebben mij voor erger beschermd. De eerste close encounter met Monique en Ruud was leuk, deze tweede kon ik missen als kiespijn. Ik heb wel weer een wijze les geleerd. Blijf alert, altijd! Ik ben overigens een boek aan het lezen van Ted Simon over zijn wereldreis die hij vanaf 1973 gedurende vier jaar maakte op een Triumph Bonneville. In een van zijn eerste hoofdstukken schreef hij iets waar ik meteen aan moest denken toen dit me overkwam:

“So at the end of the day, when you’re anxious to go quick, SLOW DOWN”

1. Ruud:
    15 juni 2018
    Oeps. Het was kei leuk maar had je niet graag nog een keer opgezocht. Gelukkig eind goed al goed
  2. Henny:
    15 juni 2018
    Ha broertje, het engeltje op je schouder heeft goed werk geleverd...voortaan nog iets beter opletten hè...😘
  3. Will Deriks:
    Dat is schrikken zeg!!!
    Wel scherp blijven Johan!!je ziet maar...het zit in een klein hoekje.
    Succes verder
  4. Theo Van Der Sterren:
    Hoi Johan,
  5. Theo Van Der Sterren:
    15 juni 2018
    Het was al een wat oudere Alfa, en zoals de meeste Italiaanse auto’s zal die al wel wat deukjes en schrammen gehad hebben , belangrijk dat je zelf niks hebt. Een beetje geluk heb je altijd een keer nodig 🍀
  6. Gerrie:
    16 juni 2018
    oeps dat is effe schrikken dus blijf bij de les iedere minuut
  7. Wilma:
    16 juni 2018
    Ha Johan, je bent zelf ook al aan je boek bezig ;). Maar uh...beperk het maar tot die schram... In Rome is het één gekrioel - dus test je claxon van te voren maar goed. Gewoon toeterend door Rome, dan gaan ze wel aan de kant 😀. Groetjes
  8. Franic:
    16 juni 2018
    Hoi Johan, leuk jouw verhalen zo te lezen, mooie schrijfstijl en mooie verhalen, behalve die laatste natuurlijk. Hopelijk kan Mariel tegen thrillers, beetje te spannend zo.
    Goed om tussen de regels door te lezen hoe je er mee bezig bent en ervan geniet.
    Lekker je dingen doen, mooi weer, goed opletten ;-) en vooral genieten.
    Groetjes, Franic
  9. Johan:
    16 juni 2018
    Nee, Rome is met de motor niet aan mij gewaagd. Ik sta op een camping in de buurt van een treinstation. Half uurtje in de trein en dan sta ik midden in Rome. Vind ik toch wel iets veiliger. Napels wil ik ook op doe manier doen.
  10. Jos en Francien:
    17 juni 2018
    Hoi Johan, je hebt inderdaad geluk gehad. Had jij toevallig tijdens je materiële confrontatie je leren gilets aan met de bekende afbeelding op de rug. Misschien is de bestuurder daarom wel doorgereden.
    De Amerikaanse wegen vertonen op veel plaatsen diepe kuilen in het asfalt ook hier is het oppassen geblazen. Qua onderhoud zie je hier weinig 🇺🇸 first!!!
    Groetjes Francien en Jos uit het zonnige Amerika.
  11. Marie-Renée:
    17 juni 2018
    Hoi Johan, Dank voor je prachtige foto's en verhalen! Oeps het blijft balanceren op 2 wielen...
    Nee ik was niet op de camping maar het was ook n beauty! En die Alpha rijder met dat dito mannetje aan het stuurtje …... had toch meer respect moeten hebben voor jou met je mooie Guzzi .
    Tja … Italiaanse motoren top ! maar the Italian way of … deelnemen aan het verkeer vraagt daar toch wat bijzonders van je. Gelukkig ben je met de schrik vrijgekomen en ik hoop dat je engelbewaarder of bewaardster je verder op de reis vergezeld en zich verder niet meer van de belangrijke taak hoeft te kwijten. Save trip & have fun.
    Met hartelijke groet en een collegiale zwaai

Marie-Renée